Monday, July 12, 2010

Loddans pånyttfödelse

Jag har tidigare påpekat att den socialdemokratiska journalisten och nationalisthatiske Anna-Lena Lodenius de senaste åren har blivit allt mer och mer aggresiv, extrem och osaklig. Men undra om hon inte slår något av sina egna rekord i det nya nummret av SSU:s tidning Frihet. Under rubriken "Förvandlingen - SD:s väg från nazister till välkammade akademiker" gör hon ett uppseväckande angrepp på Sverigedemokraterna. I artikeln kan vi läsa "Så småningom fick SD idén att modernisera sig genom att byta Sieg Heil till ett motstånd mot Mångkultur. Förändringarna handlar framför allt om det yttre, hur partiets företrädare ser ut".

Ja Loddan, jag vet att det är lite av ett ödesval och att socialdemokrater är beredda att göra allt i sin makt att hindra Sverigedemokraternas inträde i riksdagen - men detta var osmakligt även för dig och SSU. Har ni dålig tilltro till er egen politik? "Dirty Campaign" som sossar tjatat mycket om i år, de vet vad de talar om.

4 Comments:

Anonymous Nicklas Eriksson said...

Måhända att "nazister" såsom vi känner dem från 30- och 40-talens Tyskland är lite starkt, så ideologiska var de ju inte.

Men ingen ska ju komma och säga annat än att såväl BSS, Sverigepartiet och de tidiga Sverigedemokraterna var kraftigt influerade av den tidens Sturmabteilung. Jag vet, för jag blev själv utsatt för dem.

1:41 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Politiskt var man ju främst influerade av de tidiga socialdemokraterna, organisatoriskt tittade SvP och tidiga SD främst på Die Republikanerna och Front National. Allt detta vet Loddan redan, hon har ju skrivit så i flera år. Det är dock på sistone hon tycker att hon måste skriva om sin egen historiebild. Men så står ju SD på riksdagstrappan också....

5:32 AM  
Anonymous Nicklas Eriksson said...

Det må vara, men SA var ju heller inte någon politisk organisation direkt. Socialdemokratin med sitt korporativistiska synsätt och SvP, tja jag är inte förvånad. Det borde ha tilltalat dem.

Ja de står på riksdagstrappan och kommer med största sannolikhet att marschera in också. Det jag frågar mig är varför folk är så rädda för det. De uträttar nästan inget i de hälften av Sveriges kommuner de sitter, så varför tro att de skulle göra det i riksdagen.

9:35 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Men SA var en våldsorganisation som inte kan jämföras med svenska demokratiska grupper 40 år senare i ett annat land. Sedan byggde Sverigepartiets ekonomiska politik på koporatism (även om jag inte har det framför mig nu).

Det är klart att vissa SD-blåbär inte uträttat så mycket i sina kommuner, klart är också att SD i andra kommuner är helt dominerande. När jag satt i Trollhättans kommunfullmäktige så var SD Trollhättan de mest aktiva i hela landet oavsett parti. När SD kommer in i riksdagen kommer det inte vara några omotiverade utfyllnadsnamn. Det borde du sett med SD:s skuggbudget som var minst lika omfattade som de rödgrönas. Så i jämförelse med de andra partierna i riksdagen så torde SD inte ha några problem med att hävda sig.

12:39 PM  

Post a Comment

<< Home