Tuesday, January 31, 2006

På söndag är det nästa man till rakning: Gorm Lind utesluts ur SD

När jag själv blev utesluten så sa jag till tidningen Sydsvenskan att fler stod i tur snart. Nya partiledaren Jimmie Åkesson påstod motsatsen, redan nu visas det att jag hade rätt och Jimmie far med osanning.

Nästa på listan att bli utesluten är min gamla parhäst i Trollhättans kommunfullmäktige, Gorm Lind. Det kommer att ske på söndag. Efter honom kommer resten av Sverigedemokraternas styrelse i Trollhättan att bli uteslutna, om de intelåter sig skrämmas av partisekreteraren Björns Söders hot om att det blir lättare för dem att lämna på egen hand.

Jag har upplevt väldigt mycket tillsammans Gorm Lind och jag är glad att kunna kalla honom min vän. Nu beskylls han för förskingring av Sverigedemokraternas riksledning. Det är verkligen inte den Gorm jag har lärt mig känna. Den Gorm jag känner är en osjälvisk person som offrat flera lärarjobb för att kunna vara företrädare för Sverigedemokraterna.

Jag känner inte till detaljerna i frågan om Gorms uteslutning och beskyllningarna om att han skulle förskingrat pengar. Jag bryr mig inte heller, Sverigedemokraterna är ett avslutat kapitell för mig av naturliga orsaker. Däremot vet jag två saker:
1. Under alla dessa år jag har känt Gorm så har han inte fått en enda krona av Sverigedemokraterna. Istället har han offrat egna pengar, kraft och möda.
2. Allt det som nu Sverigedemokraternas syd-ledning beskyller Gorm för kände de till långt innan Jimmie Åkesson blev partiledare och de själva ockuperade partiets verkställande utskott (VU).

Varför togs då inte alla dessa beskyllningar om Gorms eventuella ekonomiska ogentligheter upp då, då när man fick reda på dem? För att då satt Gorm Lind i valberedningen. Gorm var då en viktig person för att kunna avsätta Mikael Jansson och hans supporters ur partiets styrelse i och med att han då satt i valberedningen.
På riksårsmötet i Norrköping då kuppen lyckades och Mikael Jansson blev avsatt så var Gorm glad efteråt. Jag förklarade då för honom att den nya syd-ledningen snart skulle göra sig av med honom också. Jag tror inte att Gorm svarade, men han log. Innan ens året tagit slut så visade det sig att min spådom om Gorms öde i Sverigedemokraterna besannades, till och med tidigare än vad jag själv trodde.

På söndag utesluts Gorm Liund ur Sverigedemokraterna. Under den nuvarande mandatperioden har han tillsammans med undertecknad varit de överlägset mest kommunpolitiskt aktiva inom partiet - genom tiderna. Men Gorm går inte ensam, snart utesluts fler personer ur Trollhättanavdelningen. Däribland Nicklas Carlsson som varit medlem sedan 1989, suttit fyra år i kommunfullmäktige och aldrig ens knappt tilltalat syds nya riksledning. Men han har suttit för nära mig och Gorm på möten, därför måste han bort.

Jag lider med Gorm, hans familj, SD Trollhättan och med SD som helhet. Vi förtjärnade alla ett bättre öde. Men det är inte lätt när idealism krockar med ego och egoism.

6 Comments:

Blogger itsweden said...

Tragiskt att läsa och framförallt oroande. I en tid när det behövs mer sammanhållning så splittras den nationella rörelsen ännu mer och när folk som i högsta grad har bidragit till att SD är största parti utanför riksdagen kickas av så skapas en massa andra motsättningar.

Och angående utlandsadoptioner. Såg att de präktiga och självutnämnda antirasisterna har börjat utnyttja adopterades psykiska illamående i sina kampanjer.
Läs här

Vad som framgår i undersökningen är att i ett mer homogent samhälle så har adopterade en större chans att assimileras på riktigt, i det samhälle som vi har idag så känner sig adopterade ofta som en del av den extrema invandringen med alla problem den medfört. Främjar man utomeuropeiska adoptioner i det samhälle vi har idag så bidrar man till att öka på problemet med människor som känner sig etniskt främmande för det svenska. Jag tycker inte att det är en speciellt trevlig människosyn att vara tolerant mot utländska adoptioner med motiveringen att det är en så liten grupp det handlar om. Det är enskilda individer som får ta smällen av det, ibland genom självmord. Och ibland är det poliser som blir skjutna, som i Malexander när den adopterade Jackie Arkelöv levde ut psykiskt illamående.

Självmord är en kraftig signal att något är fel, något i människans inre som inte går att lura hur ofta man än rabblar att alla är lika.

Själv upplever jag inte utländska adoptioner som det största problemet, massinvandringen överskuggar allt för mig och jag tycker att man måste börja i rätt ände. Men alla frågor som rör människors hälsa är viktiga för mig och bör diskuteras, helst utan skygglappar och framförallt utan att folk försöker vinna politiska poänger på det.

6:39 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Ja visst är det oroväckande. Och det är ju så jävla amatörmässigt och lågt. Nu har alltså partiledningen börjat publicera privata brev från Gorm Lind. Alltså precis samma sak so0m Funebo gjorde när han åkte ut.

Vad det gäller adoptivfrågan så har du givetvis helt rätt i vad du skriver. Dock så är det ju inte den viktigaste frågan i svensk politik, därför känns det ju rätt löjligt att bli utesluten för något sådant (om än som svepskäl).

Min inställning står dock fast, jag tror inte på att man skall föra en oansvarlig adoptionspolitik bara för att man tror att man skall kunna plocka politiska poäng eller för att vice ordförande själv har en adoptivdotter.

11:04 AM  
Blogger itsweden said...

"Min inställning står dock fast, jag tror inte på att man skall föra en oansvarlig adoptionspolitik bara för att man tror att man skall kunna plocka politiska poäng eller för att vice ordförande själv har en adoptivdotter."

Jag tror att du har minst _en_ poäng där. Om nu vice ordförande har lyckats med en bra adoptering så får man väl gratulera, men det är kanske inte så smart att bygga ett partis ställningstagande på det. Och det är politiskt självmord misstänker jag om en sån person ska propagera för en viss inriktning i adoptionsfrågan.

Vad var det förresten som var så dramatiskt med det så kallade bergsjöbrevet (som väl egentligen var någon typ av pamflett?)?

3:56 PM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Jo givetvis skall Gorm uteslutas om han verkligen har stulit pengar från SD. Men då måste man ju undra varför SD:s VU tar upp detta nu och inte när han behövdes i deras planer och då anklagades för samma sak.
Om det inte var sant då, varför skulle det vara mer sant nu?

Och som sagt, något sådant har Gorms uppträdande inte ens antytt under de åren jag själv bodde i Trollhättan och hade en ganska bra inblick i ekonomin.

8:45 AM  
Blogger Jimmy S. Windeskog said...

Ändringar i SD:s arbete, Gorm inte utesluten tills fredag.

Det är dock SD som ändrat sin behandling, tanken var ju uteslutning söndagen innan precis som jag sa tidigare.

10:59 AM  
Blogger itsweden said...

Andreas, tack för svaret -
"Nu har jag förvisso ej sett bergsjöbrevet,"

Inte jag heller.

"men såsom jag förstår det så påstod pamfletten att alla som inte röstar på Sd var "quislingar","

OK. Lite förmätet och fantasilöst enligt mig då i såna fall.

"och att brevet uppmanade till att man skulle flytta över alla svenskar till en del av Bergsjön och invandrarna till en annan."

Aha, samma som Nalin Pekgul i sossarnas kvinnoförbund förespråkar genom att föregå med gott exempel. Läs om det här

"Sen har det ju också med att all material som ges ut i Sds namn måste godkännas och det var inte Bergsjöbreven."

Det har jag stor förståelse för. Åtminstone i nuvarande läge.

"Med andra ord ett korkad, icke-godkänt utskick som antagligen skadade Sd mer än det hjälpte."

Det beror på var det hamnar. Och kolla andra partiers argumentering, nivån är ganska katastrofal.

"Tror inte folk som förr röstat på t.ex. S, Mp, M osv.. vill bli kallade för "quislingar" (dvs landsförrädare)."

Förmodligen inte iofs. FN har förresten skrivit ett tillägg till nationell rätt där regimer som är demokratiskt valda i val godkända av FN har rätt att bura in folk som kan kategoriseras som landsförrädare. Det är dock hårda regler för vad som räknas som landsförrädare. Dom nämnde ordet quisling (som ju är ett namn).

"Apropå Gorm Lind så är det för mig en självklarhet att han bör uteslutas om det finns ekonomiska brott i bakgrunden."

Jo, kanske det. Men bara man väger in helheten också. jag anser att i sådana fall så ska det räknas in vad personen har gjort innan och om han försöker gotgöra.

"Dock så är det givetvist fel att utesluta honom enbart pga att han är "obekväm" för PS."

Jo, självklart. Jag har dock en del förtroende för Windeskogs bedömning och i vilket fall så hoppas jag att Gorm fortsätter att jobba nationellt.

7:12 AM  

Post a Comment

<< Home